Slovutná trasa E10 a den první

E10 Začínáme aka etapa 1 cca 26km

S Hudrátory na cestách aka Z Varnsdorfu do Nového boru

Je asi 11:00
a přijíždíme na autobusové nádraží Varnsdorf opět jako vždy zcela nepřipraveni na to, co nás čeká. O mezinárodní trase E10 se toho moc nedočtete, krom informací omezených na prosté udání směru, a to ještě velice obecné. Takže jako vždy. Jako vůbec první bod programu vyrážíme ku bankomatu u Alberta pro hotovost, protože ze zkušeností víme o nechuti provozovatelů různých zařízení karty přijímat. Tak a teď už hop na zelenou a ven z jinak upraveného, ale nijak zvlášť nádherného hraničního městečka. Co potěší oko retro nostalgika už ve městě při průchodu kol místního nádraží jsou místní opravdové mikrorychlíky (oficiálně označené červeně
jako rychlík) složené z dvou motoráčků, což jsme nikde jinde nikdy neviděli
a stojí to za skouknutí – hlášení na první kolej přijede rychlík bla bla …. a

pak se přiřítí motoráček, je docela sranda, no nic jdeme dál. Kolem
neupravených domků přijdeme do polí a luk, mineme rozcestník Hraniční Buk a těsně před příchodem do neuvěřitelně natažené obce Jiřetín pod Jedlovou si povšimneme v dálce šílených kopců,

(to za námi)a ano do nich budeme šplhat až nahoru (slabším povahám se povoluje menší slza).Přijdeme k informačnímu středisku, za které by se nemuselo stydět ani středně velké město s milou paní / slečnou (stav opravdu neznám) informací, kde poprvé zjišťujeme, kam jsme to vlastně došli a čteme si o historii křížové cesty, historii velmi známého poutního místa se schopností uzdravovat, nedalekého hradu, a tak nějak postupně chápeme, proč cesta vede tudy. Odbočení na hrad zavrhujeme z časových důvodů. Já vím, je to škoda a vřele všem doporučuji vstávat dříve, aby stihli. Postupně vystoupáme kolem křížové cesty až k již zmiňovanému mezinárodně silně navštěvovanému poutnímu místu se zajímavým příběhem o 11i bratrech, a ještě zajímavějšími schopnostmi. Šplháme do mírného kopce a docházíme na rozcestník směr dále po E10 po zelené s možností odbočení po červené na rozhlednu, hospodu a penzion Jedlová. Tady se trochu pozastavím nad otázkou, proč plánovač E10 míjí takto zajímavé místo (asi mozek v šatně, záchvat slaboduchosti, lenost nebo spěchal domů?). No nic, my se samozřejmě jmeme šplhat podél lanovky směrem ku vrcholu. Po opravdu šťavnatém vykopcování na tomto pro mrzkého E10 plánovače nezajímavém místě najdeme:

Rozhlednu, r. 1891
(kopec má 774 m, třetí nej lužických hor, takže je fakt vidět daleko a stojí to
za to) je vidět od Krušných hor až po Krkonoše (údajně včetně Krakonoše)

Obsah obrázku obloha, osoba, exteriér, hora Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti

Schillerův pomník od roku 1905

Penzión a restauraci s nejusměvavější obsluhou v kraji a výborným jídlem

Průběh zlomové čáry „Lužická porucha“

Prostředkem hory vede důležité evropské rozvodí – voda ze severního svahu teče do Baltu a z jižního svahu do Severního moře.  Je to jedno z mála míst v české kotlině ne-li přímo jediné, kde lze na vlastní nohu prozkoušet
Cimrmanův princip „na sever a na jih“)

Lanová dráha ve stromech (pokud se najde magor, kterému 26 km na středně těžko nestačí, tak prosím, může se jít hbitě zavěsit do korun stromů a vymlátit zbytky sil v lanoví.)

Půjčovna koloběžek, kde se dá za mrzký peníz zdivočelou jízdou bez hnutí nohou a tedy malým tůro podvůdkem sjet až k jednomu z nejopuštěnějších nádraží čr Jedlová cca 2,5km

Takže po návštěvě kopce a odbočce – neodbočce z e10 se koukáme svižně vrátit na trasu a skopcujeme až k zmíněnému nádraží. Cestičkou až nechutně zalesněnou postupně kol několika schovaných řopíků, sloupu sv. Jakuba a dalších všelijakých sloupů,

Obsah obrázku tráva, strom, exteriér, rostlina Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti

dojdeme k Jelení skále s odbočkou na kopec s jelení vyhlídkou.
Pokračujeme ve skopcovávání s neuvěřitelným výhledem na snad nejhustěji zalesněné plochy kol nedobudovaného ranče k státní silnici, na kterou ani nemusíte. Tady se značení e10 ztrácí a my pokračujeme po překonání trati a útěku od hnusný silnice dál do mírného kopce lesem po modré, kde mineme sloup sv. Antoníčka a vidíme koupací jezírko s menší bažinou, do které každý klikař jako já ihned zapadne až po …. Opět se vymrštíme do kopečka po překonání silnice až do sedla pod klíčem. Šílenci a maniaci si jistě odbočí na vrchol Svor, (my už ne, blíží se večer a potmě se nám jít nechce, všude tu mají myslivci návnady na prasáky a ty mi potkávat nemusíme.)

Kolem velkého pramene a studánky Kamzičí studánka se super dobrou vodou přibudeme až k naučné stezce o ptactvu a přemostěním silnice po viaduktu přes silnici postupně dojdeme do večerního Nového Boru, kde máme po 26 km domluvený v penzionu Verona nocleh. Doporučuji jejich syrečkovou pizzu, nic podobného jsem doposud nejedl. Jdeme spát s pocitem, že tak bohatou trasu na zážitky jsme v žádném
případě neočekávali a jsme příjemně překvapeni. Tak dobrou a příště pokračujeme směr Máchův kraj kol jeskyní a jiných v nich žijících oblud, ale to až příště…. .

Ahoj……..

Pokud mi chcete vynadat či podobně mne znemožnit, zde je spojení:

Hudratore – at – gmail – dot – com

Podrobnosti, detaily a jiné detailní exportovatelné blbůstky trasy zde:

a pro závodníky:

Na mapy.cz kašlu, už mě nebaví je prosit o opravy nesmyslů, na které stejně
nereagují.

Please follow and like us: